Jelpaten
-vapaaehtoisena tuetusti

Jelpaten on Caritas-Säätiön kolmivuotinen (2022-2024) hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa haastavassa elämäntilanteessa olevien osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja yhteisöllisyyttä tuetun vapaaehtoistoiminnan avulla.

Hankkeen aikana kehitetyistä tukimuodoista kootaan verkostoyhteistyössä oululaiseen toimintaympäristöön sopiva tuetun vapaaehtoistoiminnan malli sekä Yhdenvertainen mahdollisuus -materiaali. Toimintaamme rahoittaa STEA.

Toimintaa

Ryhmätilanamme toimii Caritas-Säätiön Yhteisötila Toivo osoitteessa Asemakatu 26 (1. krs.). Tila on esteetön. Tulethan tuoksuitta.

Syksyn ryhmätoiminnat

Mielikuvitusverstaalla vain mielikuvitus on rajana

Aikuisille suunnattu Mielikuvitusverstas kokoontuu parittomina keskiviikkoina, klo 13-14.30 Yhteisötila Toivossa.

Mielikuvitusverstaalla voit tavata toisia ja tehdä samalla jotain luovaa. Voit esimerkiksi tehdä  käsitöitä, maalata, musisoida tai vain olla. Sisältö muokkautuu kävijöiden mukaan.

Voit ottaa mukaan omat tarvikkeesi tai hyödyntää Toivosta löytyviä tarvikkeita.

Olet lämpimästi tervetullut!

Syksyn 2022 muut tapahtumat ja koulutukset

• Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi (Vares). Keskiviikko 5.10., 12.10. ja 19.10. klo 13-15.15., Vuolle-talo, Pikku-Iikan katu 6.  Lisätiedot ja ilmoittautuminen tästä!
  • Supervoimani -työpaja vapaaehtoisille (18-35v). Tiistai 11.10. klo 16-19, Yhteisötila Toivossa (Asemakatu 26). Mikä sinua inspiroi? Mistä innostut? Mikä on sinun supervoimasi? Tule mukaan työpajaan löytämään omaa supervoimaasi sekä vahvuuksiasi, joita voisit hyödyntää esimerkiksi vapaaehtoistoiminnassa ja myös muussa elämässä. Työpajan aihetta lähestytään taiteen keinoin. Työpajaa ohjaavat Anun ja Unnan lisäksi Mielipaletin Ella ja Essi (Hyvän mielen talo). Lisätietoa ja ilmoittautumiset (muista mainita myös mahdolliset allergiat) Anulle tai Unnalle viimeistään 5.10. Työpaja järjestetään yhteistyössä Hyvän mielen talon Mielipaletin kanssa.

• Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi (Vares). Perjantai 11.11. klo 17-19, lauantai 12.11. klo 9-15, Vuolle-talo, Pikku-Iikan katu 6. Lisätiedot ja ilmoittautuminen tästä!
  • Aktiiviseksi toimijaksi -työpajat. Tiistai 8.11. (Yhteisötila Toivo, Asemakatu 26), 15.11. (Kapellimestarinkatu 2), 22.11. (Kapellimestarinkatu 2) ja 29.11. klo 13-15 (Kapellimestarinkatu 2). Ilmoittaudu viimeistään 31.10.2022 tästä linkistä. Lisätietoa myös FB-tapahtumasivulta!

Kuvassa työpajojen sisältö.

Yhdenvertainen mahdollisuus

Jelpaten – vapaaehtoisena tuetusti toiminta on tarkoitettu 18–65-vuotiaille oululaisille, jotka tarvitsevat tukea ja ohjausta vapaaehtoistoimintaan hakeutumisessa ja vapaaehtoisena toimimisessa.

Jelpaten-vapaaehtoinen

Haluatko vapaaehtoiseksi, mutta et oikein tiedä, mihin voisit mennä tai mitä osaisit tehdä? Tai ehkä et uskalla lähteä yksin toimintaan?

Jelpaten tarjoaa vapaaehtoistoimintaan

• yksilöllistä tukea ja ohjausta
  • koulutusta ja opastusta
  • vertaistukea
  • toiminnallista ryhmätoimintaa

Vapaaehtoistoiminnan myötä saat mielekästä tekemistä, uusia kokemuksia ja osaamista. Voit toimia omana itsenäsi, tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Me autamme sinua löytämään itseäsi kiinnostavan ja omaan elämäntilanteeseesi sopivan vapaaehtoistoiminnan!

Mentori Jelpaten-toiminnassa

Onko vapaaehtoistoiminta sinulle jo tuttua, ja haluaisit toimia mentorina uuden vapaaehtoisen tukena?

Mentorina toimit tukena ja oppaana uudelle vapaaehtoiselle. Saat meiltä mentorina toimimiseen tukea ja koulutusta.

Vapaaehtoistoimintaa tarjoaville tahoille

Tuettu vapaaehtoistoiminta vahvistaa osallistujien osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Vapaaehtoistoiminta voi olla osa tulevaisuuspolun rakentamista kohti koulutusta tai työelämää tilanteessa, jossa henkilö ei syystä tai toisesta ole vielä niihin valmis.

Tulemme järjestämään räätälöityä vapaaehtoiskoulutusta, opastusta vapaaehtoistoimintaa järjestäville tahoille sekä kouluttamaan ja tukemaan mentoreita.

Ota yhteyttä!

Seuraa meitä! Ilmoitamme toiminnastamme myös Facebookissa ja Instagramissa.

Voit myös lähettää meille sähköpostia jelpaten@nullcaritas-saatio.fi. Henkilökohtaiset sähköpostimme ovat muotoa: etunimi.sukunimi@nullcaritas-saatio.fi

Anu Levä

Unna Soppela