Jelpaten
-vapaaehtoisena tuetusti

Jelpaten on Caritas-Säätiön kolmivuotinen (2022-2024) hanke, joka kehittää tuetun vapaaehtoistoiminnan tukimuotoja. Tuemme ja opastamme sekä vapaaehtoiseksi haluavia että vapaaehtoistoimintaa tarjoavia paikkoja.

Toiminnan tavoitteena on vahvistaa haastavassa elämäntilanteessa olevien osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja yhteisöllisyyttä tuetun vapaaehtoistoiminnan avulla.

Hankkeen aikana kehitetyistä tukimuodoista kootaan verkostoyhteistyössä oululaiseen toimintaympäristöön sopiva tuetun vapaaehtoistoiminnan malli sekä Yhdenvertainen mahdollisuus -materiaali. Toimintaamme rahoittaa STEA.

Tuettu vapaaehtoisuus

Vapaaehtoiseksi

Haluaisitko tehdä jotakin itsellesi ja toisille merkityksellistä? Jelpaten – vapaaehtoisena tuetusti toiminta on tarkoitettu kaikille 18–65-vuotiaille oululaisille, jotka haluavat toimia vapaehtoisena, mutta tarvitsevat siihen tukea.

Vapaaehtoistehtäviä on tarjolla paljon. Joskus ne voivat tuntua haastavilta ja sitovilta tai eivät vain tunnu omilta. Vapaaehtoisena voit kuitenkin toimia juuri niissä tehtävissä kuin haluat ja niin usein kuin haluat: kerran, silloin tällöin, säännöllisesti. Yksin tai yhdessä. Mitä sinä haluaisit tehdä? Mietitään ja toteutetaan yhdessä!

Tarjoamme sinulle:

• yksilöllistä tukea ja ohjausta
  • koulutusta ja opastusta
  • vertaistukea
  • toiminnallista ryhmätoimintaa

Vapaaehtoistoiminnan myötä saat mielekästä tekemistä, uusia kokemuksia ja osaamista. Voit toimia omana itsenäsi, tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Me autamme sinua löytämään itseäsi kiinnostavan ja omaan elämäntilanteeseesi sopivan vapaaehtoistoiminnan!

Mentoriksi uudelle vapaaehtoiselle

Oletko toiminut pidempään vapaaehtoisena? Onko vapaaehtoistoiminta sinulle jo tuttua? Voisitko toimia mentorina eli uuden vapaaehtoisen tukena? Jos vastasit kyllä, ota yhteyttä! Saat meiltä mentorina toimimiseen tukea ja koulutusta.

Tukea vapaaehtoistoimintaa tarjoaville

Tarjoamme organisaatioille tukea vapaaehtoisten perehdytykseen, vapaaehtoistehtävien muokkaamiseen, erityistä tukea tarvitsevien kohtaamiseen ja myös palkatun henkilökunnan tai muiden organisaatiossa toimivien vapaaehtoisten perehdyttämiseen ja kouluttamiseen.

Ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, miten voimme olla avuksi juuri teille.

Hyötyisikö asiakkaasi vapaaehtoistoiminnasta?

Tuettu vapaaehtoistoiminta mahdollistaa vapaaehtoisena toimimisen myös silloin, kun vapaaehtoiseksi haluava tarvitsee enemmän perehdytystä, apua ja neuvoja kuin muut.

Vapaaehtoistoiminta vahvistaa osallistujien osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Se voi olla osa tulevaisuuspolun rakentamista kohti koulutusta tai työelämää tilanteessa, jossa henkilö ei syystä tai toisesta ole vielä niihin valmis. Vapaaehtoisena toimiminen kertoo aktiivisuudesta ja arvoista. Se mahdollistaa uusien asioiden kokeilemisen sekä oppimisen ja on myös hyvä lisä ansioluettelossa.

Ryhmätoiminta

Toimintaamme kuuluu myös ryhmätoimintaa, joka tukee ihmisten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Ryhmätoiminta voi toimia myös matalan kynnyksen vapaaehtoistoiminnan alustana. Ryhmätilanamme toimii pääasiassa Caritas-Säätiön Yhteisötila Toivo osoitteessa Asemakatu 26 (1. krs.). Tila on esteetön. Tulethan tuoksuitta.

Syksyn ryhmätoimintaa

• ke 7.12. klo 17.30-19.30 Pikkujouluinen Hiukkiksen disco (Hiukkavaaratalo, Tahtimarssi 3). Ilmoittaudu mukaan discon vapaaehtoiseksi! Ota yhteyttä Unnaan tai Anuun, niin suunnitellaan yhdessä!
  • pe 9.12. klo 13-15 Joulukorttipaja 16-29-vuotiaille nuorille (Vamos Oulu, Isokatu 35 T 5, 5. krs.). Tehdään yhdessä joulukortteja ja ilahdutetaan niillä muita joulun alla! Tarjolla glögiä ja torttuja. Paja on maksuton. Paja toteutetaan yhteistyössä Diakonissalaitoksen Vamos Oulun kanssa.

Mielikuvitusverstaalla vain mielikuvitus on rajana

Aikuisille suunnattu Mielikuvitusverstas kokoontuu parittomina keskiviikkoina, klo 13-14.30 Yhteisötila Toivossa. FB-tapahtumaan tästä.

• ke 7.12. klo 13-14:30

Mielikuvitusverstaalla voit tavata toisia ja tehdä samalla jotain luovaa itsenäisesti. Voit esimerkiksi tehdä pieniä käsitöitä, maalata, musisoida tai vain olla. Voit ottaa mukaan omat tarvikkeesi tai hyödyntää Toivosta löytyviä tarvikkeita. Toivosta löytyy mm. ompelukone, saumuri, askartelu- ja maalaustarvikkeita sekä piano. Sisältö muokkautuu siis aina kävijöiden mukaan.

Mielikuvitusverstaalla voit toimia myös vapaaehtoisena. Kiinnostaisiko sinua ohjata osallistujille esimerkiksi luova hetki tai olla apuna ryhmän järjestelyissä? Ota yhteyttä Unnaan tai Anuun niin suunnitellaan yhdessä!

Toiminta on ilmaista. Olet lämpimästi tervetullut!

Ota yhteyttä!

Seuraa meitä! Ilmoitamme toiminnastamme myös Facebookissa ja Instagramissa.

Meille voit soittaa tai laittaa tekstiviestin/Whatsappin. Voit myös lähettää meille sähköpostia jelpaten@nullcaritas-saatio.fi. Henkilökohtaiset sähköpostimme ovat muotoa: etunimi.sukunimi@nullcaritas-saatio.fi

Anu Levä

Unna Soppela