Ajankohtaiset

Vapaaehtoistyöstä toivoa ja tukea

* Juttu julkaistu Forum24 Viikon vieras -palstalla 8.5.2024*

Helsingin yliopiston soveltavan tilastotieteen dosentti Jukka Hoffrén teki laskelman vapaaehtoistyön arvosta Suomessa (2023). Hoffrénin mukaan vapaaehtoistyöllä on merkittävä vaikutus sen tekijöiden ja koko yhteiskunnan hyvinvointiin. Vapaaehtoistyötä ei tehdä taloudellisen hyötymisen vuoksi, jonka takia se jää taloudellisissa laskelmissa huomaamatta. Laskelman mukaan vapaaehtoistyön arvo on kuitenkin merkittävä: lähes 3,2 miljardia euroa vuosittain, mikä vastaa noin 1,3 prosenttia bruttokansantuotteen arvosta. Vapaaehtoistyön arvon sisällyttäminen hyvinvoinnin mittareihin onkin tärkeää.

Suomessa tehdään rajuja säästötoimenpiteitä, jotka kohdistuvat erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin. Säästöjen myötä vapaaehtoistyön merkitys kasvaa entisestään. Vapaaehtoistyöllä on monia positiivisia vaikutuksia sekä vapaaehtoiseen itseensä että lähiympäristöön ja yhteiskuntaan. Se tarjoaa apua ja tukea sitä kaipaaville, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja antaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Toimiessamme yhdessä jonkin hyvän asian puolesta, vahvistamme yhteenkuuluvuuden tunnetta, luottamusta ja sosiaalisia suhteita luoden pysyviä siteitä muiden kanssa. Itsensä toteuttaminen on tärkeä motivaatio vapaaehtoistyöhön osallistumiselle. Merkityksellinen tekeminen on iso osa ihmisen onnellisuuden kokemusta. Vapaaehtoistyöstä voi saada myös konkreettista hyötyä opintoihin tai työelämään. Se on loistava tapa kerryttää opinnoissa ja työelämässä tarvittavia uusia taitoja ja kasvattaa tärkeitä suhteita sekä verkostoja. Se siis kannattaa lisätä osaksi ansioluetteloa.

Vapaaehtoistyö on nimensä mukaisesti vapaaehtoista eikä siitä makseta palkkaa. Vapaaehtoisena sinä päätät, millaiseen toimintaan lähdet mukaan, osallistutko vapaaehtoistehtävään kertaluonteisesti vai haluatko toimia tehtävässä pidemmän ajan. Osaan tehtävistä kouluttaudutaan ja sitoudutaan pidemmäksi aikaa, kun taas osa tehtävistä on vähemmän sitovia. Esimerkiksi moniin yhdistysten ja järjestöjen tapahtumiin voi osallistua vapaaehtoisena kerran kokeillen. Loistava tapa tutustua yhdistyksen tai järjestön toimintaan, vapaaehtoistehtäviin sekä uusiin ihmisiin hyvää tehden.

Mistä vapaaehtoistehtäviä löytyy tai miten pääset mukaan? Tässä yksi vinkki: Tutustu alueen yhdistyksiin ja järjestöihin esimerkiksi Lähellä.fi-palvelun kautta. Selvitä, mitä erilaisia vapaaehtoistehtäviä on tarjolla ja löydä sellainen, joka sopii omiin kiinnostuksen kohteisiisi ja aikatauluihisi. Vapaaehtoisena voit toimia niin lasten, nuorten, aikuisten kuin ikäihmistenkin parissa ja tarjota heille arvokasta apuasi. Sopivien vapaaehtoistehtävien löytymiseen on saatavilla myös tukea.

Vaikka ympärillä tuntuu nyt olevan ikävien uutisten suma, sinä voit vaikuttaa ja tehdä maailmasta paremman paikan yhdessä muiden kanssa. Kutsu myös ystäväsi mukaan, sillä yhdessä tekeminen on vielä mukavampaa!

Tavataan vapaaehtoistoiminnan merkeissä!

Anu Levä